Czym jest arginina?

Spread the love

Przygoda ze sportem nie jest taka prosta, jak może się niektórym wydawać. Przez zwiększony wysiłek, organizm zużywa również w organizmie więcej składników odżywczych, dlatego, jeśli ich nie dostarczamy, można pogorszyć swój stan zdrowia. Jednym z aminokwasów, który należy uzupełniać, jest arginina.

Jak już to zostało wspomniane, jest to aminokwas, który określa się mianem endogennego. Czyli organizm sam jest w stanie produkować argininę. Niestety ta produkcja nie jest stała, dlatego należy organizm wspomagać, dostarczając ją do organizmu. Dodatkowo na uwadze warto mieć to, że zdolność organizmu do jej produkcji spada wraz z wiekiem. Niektórzy mogli się również spotkać z określeniem L arginina, które jest oczywiście także poprawne.

Jak powstaje?

Ten aminokwas w organizmie tworzy się podczas przemian cyklu mocznikowego, który zachodzi w wątrobie, lecz także w nerkach i jelicie cienkim.

Kto powinien uważać na poziom argininy w organizmie?

Szczególnie osoby starsze, osoby poddające się wyczerpującym treningom i dzieci, które są w okresie dojrzewania, powinny obserwować poziom tego aminokwasu w organizmie. Jak nie trudno się domyślić, na niedobór argininy narażone mogą być również ciężko chorzy i osoby niedożywione.

Za co odpowiada?

Arginina ten odpowiada za wiele procesów, które zachodzą w organizmie, dlatego jest taki ważny. Najczęściej podaje się jej skuteczne działanie na układ krążeniowy. Wzmacnia ona, uelastycznia i rozszerza naczynia krwionośne, dzięki czemu możliwy jest zwiększony przepływ tlenu i krwi. Jednocześnie zapobiega lepkości krwi, dlatego też sportowcom tak bardzo zależy na jej odpowiednim poziomie. Dzięki niej substancje odżywcze łatwiej trafiają także do tkanek w organizmie. W związku ze zbawiennym działaniem na układ krążeniowy zapobiega nadciśnieniu tętniczemu, a także zwiększa wydolność organizmu i zdolność do wysiłku fizycznego.

Jak ją dostarczać do organizmu?

Dlatego że organizm sam nie jest w stanie wyprodukować odpowiednią ilość argininy, która odpowiada jego zapotrzebowaniu, to każdy powinien dostarczać jej pewną ilość w postaci pożywienia. Jest ona najczęściej składnikiem białek zwierzęcych i roślinnych, a więc znajdziemy ją w nabiale, mięsie czerwonym, tłustych rybach i w produktach pełnoziarnistych, czy też soi i pestkach słonecznika. Jeśli jednak organizm nadal wskazuje na jej niedobory, to warto stosować suplementy diety, które ją zawierają, a także przy okazji wiele minerałów potrzebnych organizmowi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *