Zielnik na przeziębienie – te rośliny mogą ustrzec Cię przed wiosenną infekcją

Spread the love

Natura daje nam pełną paletę swoich darów, które mogą wzmocnić naszą odporność i uchronić przed infekcją. Sprawdź, które zioła warto włączyć do swojej diety, by uniknąć wiosennych zachorowań.

Wiosna to wyczekiwana przez wszystkich pora roku. Spowici zimowym letargiem, w blasku promieni słonecznych na nowo budzimy się do życia. Jednak upragniona wiosna to nie tylko nowe otwarcie i dodatkowa energia, ale także realne zagrożenie dla zdrowia. Szczególnie pierwsze tygodnie kalendarzowej wiosny to w naszym klimacie intensywne podmuchy wiatru, częste opady deszczu i duże amplitudy temperatur – czyli warunki sprzyjające złapaniu wirusa powodującego przeziębienie, zapalenie gardła czy grypę. Na szczęście Matka Natura wyposażyła nas w szereg rośli, które mogą wzmocnić naszą tarczę immunologiczną.

W dzisiejszym wpisie przedstawiamy cztery z nich – czystek, czarny bez, lipę i szałwię, o których warto pamiętać, by móc cieszyć się pełnią wiosny.

Czystek

Czystek przebojem wdarł się na salony zdrowego trybu życia. Pełen wachlarz dobrodziejstw płynących z regularnego picia wywaru z czystka jest tak pokaźny, że w tym miejscu wspomnimy jedynie o jego najważniejszych walorach. Należą do nich: właściwości przeciwzapalne, przeciwwirusowe, przeciwgrzybicze i przeciwbakteryjne. Roślina posiada też możliwości detoksykacyjne, antyoksydacyjne, a także jest pomocna w walce z dolegliwościami skóry i nieprzyjemnym zapachem z jamy ustnej.

Lipa

Napar z lipy to również bardzo popularna w ostatnim czasie forma budowania odporności organizmu. Związki śluzowe i inne substancje, w tym m.in.: flawonoidy, fitosterole, garbniki, sole mineralne, witaminy C i PP oraz kwasy organiczne zawarte w lipie działają nie tylko osłonowo, ale też powlekająco i zmiękczająco. Wywar z lipy może ponadto łagodzić dolegliwości trawienne, uspokajać nerwy i działać napotnie. Oprócz wspomnianej formy naparu, wyciąg z lipy można przyjmować także w różnego rodzaju suplementach diety na gardło.

Czarny bez

Oprócz wzmocnienia odporności (m.in. dzięki dużej zawartości wit. C), składniki zawarte w owocach tej rośliny pozwalają na oczyszczenie organizmu z toksyn, a także pomagają w gojeniu ran. Witamina A z kolei chroni przed zakażeniami i dba o wygląd skóry, włosów i paznokci. Z jego właściwości można korzystać pijąc wywar z suszu lub sok z czarnego bzu. Jego ekstrakt możemy znaleźć np. w niektórych syropach o działaniu odpornościowym.

Szałwia

Szałwia to skarbnica zdrowia zaklęta w formie niepozornej rośliny. W jej składzie znajdziemy olejki lotne, garbniki, flawonoidy, gorycze, trójterpeny, karnozole i estriole, które zapewniają szałwii lekarskiej właściwości przeciwzapalne, grzybobójcze, przeciwutleniające i odkażające. Szałwia to również obszerny zestaw witamin (np. A, B1, C, PP) i minerałów (magnez, sód, wapń, potas, cynk, żelazo). Szałwia świetnie sprawdza się przede wszystkim profilaktycznie i w pierwszych objawach podrażnienia gardła oraz dziąseł. Można ją przyjmować w formie ziołowej płukanki, wypijanego wywaru lub pastylek na gardło.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*