Problem z przyswajaniem kwasu foliowego

Spread the love

Niedobór kwasu foliowego podczas ciąży może prowadzić do wad rozwojowych. Dlatego ważna jest podczas tego okresu odpowiednia dieta, głównie bogata w witaminy grupy B, w szczególności powinno się kłaść nacisk na kwas foliowy.

Kwas foliowy i jego niedobory

Kwas foliowy jest niezbędny, do prawidłowego rozwijania się płodu. Układ nerwowy jest fundamentem prawidłowego funkcjonowania organizmu, dlatego powinniśmy zadbać o to, żeby dziecko prawidłowo się rozwijało. To, czy dziecko urodzi się zdrowe czy chore już wiadomo na etapie kształtowania się pierwszych narządów. Szansa, że płód nadrobi zaległości jest naprawdę niska. Warto o tym pomyśleć, zanim zaczniemy planować potomstwo. Problem z nieprawidłowym wchłanianiem kwasu foliowego ma ponad połowa kobiet. Specjaliści zatem zalecają suplementację kwasem foliowym, gdyż w produktach może się pojawić problem z  jego przyswajaniem. Kwas foliowy w produktach jest trawiony i przetwarzany w wielu procesach metabolicznych. Najpotrzebniejsze produkty są wchłaniane do organizmu, ale pod warunkiem, że nie ma problemu defektu enzymatycznego. Produkty bogate w kwas foliowy to między innymi szparagi, kalafior, brukselka czy też otręby pszenne.

Jak się zabezpieczyć?

Zwykle kobieta dowiaduje się, że jest w ciąży na przełomie 2-3 miesiąca. Niestety przez ten czas płód już się zaczął rozwijać, przez co nie dostarczyliśmy odpowiedniej dawki kwasu foliowego do organizmu. Mózg i rdzeń kręgowy jest kształtowany już w pierwszych miesiącach ciąży. Najlepszą drogą do prawidłowego rozwoju płodu jest natychmiastowe uzupełnianie folianów. Wyeliminowanie wad rozwojowych dziecka powinno być priorytetem każdej matki. Wszystkie niedobory mogą także prowadzić do uszkodzenia cewy nerwowej, co może prowadzić między innymi do rozszczepienia kręgosłupa, bezmózgowia czy też powstania przepukliny mózgu. Warto pamiętać, że foliany są wrażliwe na każdą obróbkę termiczną, dlatego trudno jest zachować w produkcie wszystkie wartości odżywcze. Gotując warzywa niestety mogą utracić wartości odżywcze, dlatego często jedynym ratunkiem jest suplementacja.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*