Pływanie czy rower – jak dyscyplina sportu pozwoli wzmocnić stawy?

Spread the love

Codzienna aktywność fizyczna, chociażby w postaci najprostszego marszu czy spaceru, może skutecznie polepszyć samopoczucie i wzmocnić stawy. Brak ruchu prowadzi do ograniczenia sprężystości chrząstek i torebek stawowych i do ograniczenia ruchomości w stawach, co powoduje powstanie błędnego koła – nie ruszam się, więc moje stawy nie są sprawne, a gdy moje stawy nie są sprawne, to nie mam chęci się ruszać. Ruch jest niezbędny, aby stawy miały możliwość pracy i tym samym organizm bez przerw produkował składniki niezbędne do ich funkcjonowania. Jaką jednak dyscyplinę wybrać, aby wyłącznie pomóc stawom, nie przynosząc im szkody? Wybór między rowerem, a pływaniem nie jest łatwy.

Basen to jedna z najlepszych aktywności, działająca kompleksowo i usprawniających cały organizm. Pływanie wzmacnia mięśnie całego ciała, a jednocześnie odciąża stawy. Polecane jest w każdym wieku, ale szczególnie dla osób które mają problemy ze stawami i nie mogą ich nadmiernie obciążać, jak dzieje się np. ze stawami kolanowymi czy skokowymi podczas biegania. Pływanie pozwala schudnąć, nauczyć się prawidłowego oddychania, wzmocnić mięśnie, zwiększyć zasięg ramion i barków. Ćwiczenia w wodzie poprawiają elastyczność i ruchomość stawów. Ponadto woda regeneruje mięśnie po wysiłku, a także relaksuje mięśnie. Aby utrzymać mięśnie i stawy w dobrej kondycji można oprócz pływania zastosować dodatkową suplementację. LITOZIN® Activ, to preparat, który jednocześnie zadba o mięśnie i stawy. W przypadku mięśni, dzięki zawartości magnezu i tianiny zapobiegnie ich zbyt wczesnemu przemęczeniu, a także przyspieszy ich regenerację do stanu wyjściowego. Stawom zaś dostarczy naturalnej, niezbędnej do produkcji kolagenu witaminy C, dzięki której wzmocni się ich struktura i pozostaną sprawne na dłużej. Pływanie zalecane jest osobom w każdym wieku. Najlepszym stylem dla początkujących i o działaniu pro zdrowotnym jest styl grzbietowy. Umiejętność utrzymania się na powierzchni wody przy jednoczesnym poruszaniu rękami i nogami nie należy jednak do najłatwiejszych.

Oprócz pływania można również skorzystać z aqua aerobiku bądź coraz popularniejszej jazdy na rowerze pod wodą. W basenie człowiek odczuwa zaledwie 1/10 swojej rzeczywistej masy, dlatego też ćwiczenia są zdecydowanie łatwiejsze i przyjemniejsze.

Odprężający rower

Rower bywa oceniany zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Uprawiany w stylu wyczynowym, po górskim terenie i przy dużych prędkościach nie jest on korzystny dla stawów. Gdy jednak jeździmy po płaskiej powierzchni, utrzymujemy podczas jazdy proste plecy i nie pokonujemy od razu bardzo dalekich tras, to będzie on wskazany, szczególnie dla utrzymania prawidłowej pracy stawu kolanowego.

Aby poprawnie jeździć na rowerze należy trzymać się kilku zasad. Na początku należy dopasować wysokość siodełka. Idealne jego położenie jest wtedy, gdy przytrzymując stopą pedał w najniższym jego punkcie kolano pozostaje lekko zgięte. Podczas jazdy należy zachowywać odpowiednie tempo jazdy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*