Jaki sport zimą aby zahartować organizm?

Spread the love

Zima to doskonały czas, aby wzmocnić kondycję swojego organizmu, a także zgubić kilka kilogramów. Wysiłek poczyniony w tym okresie na pewno zaprocentuje na cały rok – jaki więc sport powinniśmy wybrać, aby wszystko to okazało się możliwe?

Najprostsza odpowiedzią byłoby stwierdzenie, iż korzystna okaże się przede wszystkim dyscyplina wymagająca od nas ciągłego wysiłku lub użycia sporej siły. Warto celować również w sporty uprawiane na świeżym powietrzu, ponieważ pozwalają one skutecznie hartować organizm.

Co to znaczy? Mowa o systematycznym wzmacnianiu odporności oraz naszej ogólnej wydolności. Ciało przyzwyczaja się do regularnego wysiłku, a także niskich temperatur, dzięki czemu nie jest tak wrażliwe na różnego rodzaju choroby czy inne dolegliwości. I właśnie dlatego sporty uprawiane na zewnątrz będą miały pierwszeństwo w naszym zestawieniu. Uczą one nasz organizm odpowiedniego gospodarowania ciepłem, dzięki czemu doskonale reaguje on na zmiany warunków atmosferycznych. W efekcie, mniej chorujemy i jesteśmy sprawniejsi.

Piękna sylwetka i mocny organizm? Tylko łyżwy!

Nie bez przyczyna jazda na łyżwach uznawana jest za najlepszy sposób, aby zgubić zbędne kilogramy. Ciągły ruch i różnego rodzaju ewolucje aktywują wszystkie parte ciała, zmuszając je do intensywnego wysiłku.

Jazda na łyżwach jest więc doskonałym aktywatorem mięśni. Podczas jednej sesji pracują nogi, pośladki, plecy, brzuch oraz ręce. Wystarczy godzinna jazda 2 razy w tygodniu, aby zostały one odpowiednio wzmocnione. To jednak nie wszystko, ponieważ łyżwy pozwalają również zbudować kondycję (wymagają bowiem ciągłego ruchu) oraz znacząco poprawić równowagę.

Jazdę na łyżwach możemy uprawiać zarówno na odkrytych ślizgawkach, które bardzo często są montowane na popularnych u nas orlikach, lub na zakrytych lodowiskach. W każdym przypadku temperatura będzie raczej niska, co również sprzyja hartowaniu organizmu.

Żeby cieszyć się jazdą, musimy oczywiście zadbać o odpowiedni sprzęt. Najważniejszy okaże się oczywiście dobór łyżew. Zwrócić uwagę musimy nie tylko na ich rozmiar, ale również materiał, z którego zostały przygotowane (polecane są modele wzmacniane) oraz rodzaj zapięcia – największą stabilizację zagwarantują mocne wiązania, choć zakupić można również modele na rzepy i klamry.

A może narty?

Tym razem coś dla miłośników gór. Na nartach możemy zarówno zjeżdżać, jak i po prostu biegać. Obie te aktywności nie tylko aktywują niemal wszystkie partie mięśniowe, ale również stanowią doskonały sposób na wzmocnienie organizmu.

Jazda na nartach spełnia również najważniejszy warunek hartowania – wymagają one ciągłego ruchu, doskonale więc przyzwyczają organizm do wysiłku w trudniejszych warunkach. W sposób naturalny staje się on więc mocniejszy i bardziej odporny na rożnego rodzaju zagrożenia chorobowe. Oczywiście nie można zapominać, że narty to także doskonała okazja do tego, by zgubić zbędne kalorie.

Podobnie jak w przypadku jazdy na łyżwach, także w tym przypadku należy udać się na zakupy, by móc w odpowiedni sposób uprawiać ten sport. W co musimy się zaopatrzyć?

  • Narty. Rzecz najważniejsza. Należy pamiętać o doborze nart do rodzaju aktywności. Nieco inaczej prezentują się bowiem modele biegowe, a inaczej zjazdowe – nie możemy o tym zapominać. Istotny jest również dobór nart do naszego wzrostu, decyduje on bowiem o komforcie jazdy.
  • Kask. Nie mogą się bez niego obejść osoby zjeżdżające na nartach. Nawet z pozoru niegroźny wypadek może bowiem spowodować duże szkody.
  • Kupowane z tych samych powodów co kask – na rynku dostępne są ochraniacze na nadgarstki, łokcie, kolana, a nawet krocze.
  • Gogle. Ich wybór jest niezwykle szeroki. Możemy zdecydować się zarówno na modele całkowicie obudowane, jak i zwykłe okulary. Chronią nas przed upadkami oraz promieniami słonecznymi.
  • Buty narciarskie. Musimy dopasować je do rodzaju używanych nart.
  • Wymienić można chociażby dodatkowe sznurówki, raki do butów, kije narciarskie, pokrowce oraz nauszniki.

Hokejowe szaleństwo

Sport kontaktowy, wymagający sporego wysiłku – doskonale wpisuje się więc w kategorię aktywności, które pozwalają hartować organizm. Najwięcej korzyści uzyskamy wówczas, gdy w hokeja będziemy grać z grupką znajomych. Jeden mecz pozwala bowiem uzyskać większe efekty niż w przypadku kilkugodzinnej, samotnej jazdy z kijem.

Podczas gry organizm jest bowiem intensywnie eksploatowany, co dla osób początkujących może okazać się nieco problematyczne, jednak po pewnym czasie sprawi, że staniemy się silniejsi i bardziej wytrzymali. Co więcej, hokej łączy dwie aktywności – jazdę na łyżwach i wszelkie ruchy z kijem.

Chcąc uprawiać ten sport, nie możemy oczywiście zapomnieć o łyżwach. Zwrócić uwagę należy na modele dedykowane właśnie tej dyscyplinie (produkty figurowe okażą się bowiem mało wygodne podczas meczu). Istotnym przyrządem będzie oczywiście także kij hokejowy. Zakupić możemy modele dla początkujących, które najczęściej są wykonane z plastiku lub dla osób nieco bardziej zaawansowanych (drewniane, metalowe).

Najważniejszy wydaje się być dobór kija do wzrostu oraz sposobu uderzenia – produkty dla leworęcznych mają wygięte klepy w lewą stronę, a dla praworęcznych w prawą stronę. Do gry w hokeja przydadzą nam się również ochraniacze oraz kask.

Sporty inne niż zimowe

Hartować organizm możemy nie tylko poprzez uprawianie typowych dyscyplin zimowych. Gorsze warunki atmosferyczne nie muszą być bowiem powodem, dla którego rezygnujemy z takich aktywności jak bieganie czy jazda na rowerze.

Co więcej, zima to doskonały czas, aby wyciągnąć z nich więcej korzyści niż w lecie czy na wiosnę. Dlaczego? Ponieważ niższa temperatura pozwala lepiej wzmocnić organizm i uodpornić go na typowe choroby tego okresu, czyli na grypę bądź zwykłe przeziębienie.

Oczywiście, chcąc biegać lub jeździć na rowerze zimą, musimy się odpowiednio ubrać. Każdy doświadczony sportowiec powie, że najlepszym sposobem jest ubieranie się na cebulkę. Poszczególne warstwy zawsze możemy bowiem zdjąć, by dostosować się do warunków panujących na zewnątrz. Z czego powinny składać się wspomniane warstwy? Przede wszystkim z bielizny termoaktywnej, która doskonale magazynuje ciepło i odprowadza wilgoć, koszulki, ocieplanej bluzy bądź kurtki, rękawiczek i czapki. Ważne są również odpowiednio wzmacniane i elastyczne buty.

Zrezygnować powinniśmy natomiast z ubrań bawełnianych, które błyskawicznie nasiąkają wodą, prowadząc najpierw do przegrzania organizmu, a potem do jego wychłodzenia.

Poza biegami i jazdą na rowerze, możemy zdecydować się na aktywności pod dachem. Zawsze dobrym wyborem okaże się siłownia, a także basen czy tez squash. Są to sporty wzmacniające ogólną wytrzymałość organizmu, trochę gorzej nadają się do jego hartowania.

Jak widać, zima to doskonały czas, aby o siebie zadbać. Regularna aktywność na świeżym powietrzu pozwoli nam nie tylko przyzwyczaić się do wysiłku, ale również uodpornić się na wpływ niskich temperatur. Dzięki temu wszystkiemu nasz organizm stanie się mocniejszy i bardziej wytrzymały.

Tekst powstał we współpracy z trenujesz.pl

One thought on “Jaki sport zimą aby zahartować organizm?

  • 11 stycznia 2018 at 16:27
    Permalink

    Oczywiście aktywność fizyczna w zimie jest równie ważna jak w lecie. Osobiście preferuję spacery.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*