Białko – ważny składnik diety sportowca

Spread the love

Wydawać by się mogło, że każdy z nas wie, czym jest białko, a jednak w rzeczywistości nie zdajemy sobie z tego sprawy. Białko tymczasem jest związkiem organicznym, jednym z głównych składników pokarmowych, które jest zbudowane z aminokwasów i taka właśnie jest jego podstawowa definicja. Oczywiście w tym miejscu wspomnimy także o tym, że możemy je podzielić na białko zwierzęce oraz białko roślinne.

Rola białka w organizmie

Mówiąc o roli białka w ludzkim organizmie, na pewno nie możemy ograniczać się tylko i wyłącznie do sportowców, dla których jest to podstawowy budulec masy mięśniowej. Białko jest tym składnikiem pokarmowym, który jest tak naprawdę niezbędny w każdym ludzkim organizmie i można go określić mianem składnika budulcowego każdego ludzkiego organizmu. Poza tym również pełni wiele innych ról. Można wskazać chociażby na:

– regeneracja uszkodzonych tkanek,

– prawidłowy rozwój człowieka,

– prawidłowy wzrost różnych tkanek ludzkich.

To wszystko, co daje białko ludzkiemu organizmowi, jest w pewnym sensie kwestią indywidualną, aczkolwiek na pewno nie możemy zaprzeczyć temu, że jest ono konieczne do prawidłowego funkcjonowania każdego ludzkiego organizmu. Co więcej, białko musi być do tego organizmu dostarczane w sposób regularny, musi pojawić się w diecie każdego człowieka każdego dnia, ponieważ tenże organizm nie jest w stanie zgromadzić go w sobie na zapas. Mówiąc o białku, warto oczywiście wskazać na jego źródła, a konkretnie na źródła białka pełnowartościowego, zawierającego wszystkie niezbędne aminokwasy egzogenne. Mówimy zatem o mięsie, o jajach, nabiale, roślinach strączkowych, jako o elementach, na które należy w sposób szczególny zwrócić uwagę.

Nadmiar i niedobór białka

Wprawdzie białko jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, ale nie tylko jego niedobór, ale także i nadmiar jest elementem, na który należy uważać, którego należy unikać. Z czym zatem wiąże się nadmiar spożywanego białka? Będziemy wskazywać na:

– nadmierną pobudliwość, nerwowość,

– zwiększone ryzyko wystąpienia podagry,

– nadmierne obciążenie nerek oraz wątroby.

Jeśli chodzi o niedobór spożywanego białka, to z tym zjawiskiem mamy do czynienia znacznie rzadziej, aczkolwiek również możemy z nim się zetknąć. W jego wyniku możemy mówić o takich skutkach jak:

– zahamowanie rozwoju,

– zmniejszona odporność organizmu,

– niedokrwistość.

Tym samym zadbanie o właściwą podaż białka wydaje się być i jest czymś kluczowym.

Odżywki białkowe

Białko ma bardzo szczególne znaczenie dla sportowców, ponieważ jest to podstawowy materiał budulcowy tkanki mięśniowej. Tym samym słusznym powodzeniem cieszą się różne odżywki białkowe. Spośród nich na pewno warto w sposób szczególny zwrócić uwagę na białko serwatkowe, jako na odżywkę, która może nam bardzo mocno pomóc osiągnąć określone zamierzenia treningowe i tym samym całkiem słusznie możemy mówić o jednej z najlepszych odżywek białkowych, po które sięgają osoby trenujące, a poza tym również można je zaliczyć do tych najbardziej bezpiecznych dla ludzkiego organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*