Przesilenie wiosenne – objawy i sposoby na wiosenne zmęczenie

Spread the love

Coraz dłuższe i cieplejsze dni, więcej słońca, świeże warzywa, rozkwitające pąki kwiatów i zapach deszczu – tak większości z nas kojarzy się wiosna. Maj i czerwiec to miesiące, kiedy odzyskujemy siły i zwiększamy swoją aktywność fizyczną. Jednak zanim one nastąpią, mniej więcej połowa z nas czuje duży spadek energii. Czy przesileniu wiosennemu można zapobiec? Jak sobie z nim radzić?

Syndrom zmęczenia wiosennego – wymówka czy poważny problem?

Presja, ambicje i zobowiązania wymuszają na nas szybkie tempo życia. Są wśród nas tacy, którzy je lubią i nie potrafią zwolnić. Jednak większość z nas ma takie chwile, że potrzebuje odpocząć, spędzić jeden weekend w łóżku lub odpuścić siłownię na 2 tygodnie. Dlaczego tak się dzieje?

Ci, którzy nie zmagali się jeszcze z takim osłabieniem, czasami twierdzą, że to tylko wymówki i że „wystarczy wziąć się w garść”. Jednak przesilenie wiosenne istnieje naprawdę, a w medycynie zostało sklasyfikowane jako syndrom zmęczenia wiosennego.

Objawy przesilenia wiosennego

Przesilenie wiosenne odczuwa mniej więcej połowa z nas – oczywiście w mniejszym lub większym stopniu. Towarzyszą mu chroniczne zmęczenie, ogólne osłabienie organizmu i spadek kondycji fizycznej, problemy z koncentracją i słaby refleks, większa podatność na stres i częste zmiany nastroju, a także bóle głowy (nawet migreny) i mięśni, a także łamliwość paznokci i nadmierne wypadanie włosów.

Przesilenie często objawia się także przeziębieniami i innymi infekcjami – osłabiony organizm przypomina o sobie w każdy możliwy sposób.

Przyczyny przesilenia wiosennego?

Kiedy zimą jemy mało warzyw i owoców, a dodatkowo rzadko mamy okazję spędzić więcej czasu na słońcu, narażamy się na duże niedobory witamin i minerałów. Nasz organizm przez jakiś czas radzi sobie z ich brakami, ale przychodzi czas, gdy niedobory są już tak duże, że odczuwamy to w każdy możliwy sposób. Dlatego zimą szczególnie należy pilnować zjadanych porcji warzyw. Warto także wybrać się na spacer w każdy słoneczny dzień.

Ponadto mieszkańcy w naszej strefy klimatycznej powinni udawać się na choćby tygodniowy urlop w listopadzie, a także w marcu lub kwietniu. Niestety ignorujemy nasz zegar biologiczny, co dodatkowo osłabia nasz organizm.

Przesilenie wiosenne – jakie witaminy i minerały pomogą odzyskać siły witalne?

W zależności od tego, co nam dolega, powinniśmy zastosować różne preparaty. Probiotyki pomogą nam wzmocnić układ odpornościowy – stosując je, unikniemy infekcji, a jeśli już zachorujemy, łagodniej przejdziemy chorobę i szybciej wrócimy do zdrowia. Magnez usprawni funkcjonowanie układu nerwowego, więc jeśli jesteś nerwowy, ciągle zmęczony i na niczym nie możesz się skupić, stosuj go regularnie. Stosowanie magnezu i potasu zalecane jest wszystkim tym, którym dokuczają skurcze mięśni i spadek formy. Jeśli boisz się, że do lata stracisz połowę włosów, z pomocą przyjdzie Ci skrzyp polny, biotyna i cynk. Żelazo zaś doda Ci energii, która będzie Ci teraz potrzebna.

Pamiętaj, że suplementacja nie zastąpi zbilansowanej diety i ruchu na świeżym powietrzu. Do swoich posiłków włącz jak najwięcej warzyw (postaw na nowalijki), a także owoców. Rób zdrowe sałatki i pyszne koktajle. Na obiad staraj się jeść jak najwięcej ryb morskich, które zawierają dużo kwasów nienasyconych Omega-3. Bardzo ważne jest też, by choć trochę zwolnić, dać sobie więcej czasu na wypoczynek – zarówno na dobry sen, jak i na aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu. Nie masz siły ani ochoty na jogging? Tymczasem spacery po parku będą wystarczające. Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*